علت صدای کولر گازی

صدای غیرطبیعی کولر گازی، یکی از اولین نشانه های بروز ایراد در عملکرد دستگاه است که نمی توان آن را نادیده گرفت. در این مطلب از مجله تعمیر با تو تلاش کرده ایم با تکیه بر تجربه عملی تعمیرکاران، انواع صداهای غیر عادی کولر گازی را به صورت دقیق بررسی کرده و روش های کاربردی عیب یابی و رفع آن ها را مرحله به مرحله آموزش دهیم.

جدول راهنمای کامل تشخیص علت صداهای غیر عادی کولر گازی

نوع صدا علت خرابی راه حل پیشنهادی
صدای جیرجیر کولر گازی خشکی یا خرابی بلبرینگ فن داخلی یا بیرونی روغن کاری یا تعویض بلبرینگ موتور فن
صدای تق تق کولر گازی شل شدن پیچ ها، قاب یا برخورد فن با بدنه محکم کردن پیچ ها و بررسی برخورد پره با قاب
صدای وزوز کولر گازی خرابی خازن، لرزش کمپرسور، یا مشکل در برد بررسی خازن، برد، و اتصال صحیح کمپرسور
صدای چکه / قل قل / شرشر کولر گازی یخ زدگی، گرفتگی لوله درین، حرکت مبرد تمیز کردن لوله درین و بررسی مدار تبرید
صدای باد در پنل داخلی کولر گازی گرفتگی فیلتر، فن آلوده یا جسم خارجی در مسیر هوا شست وشوی فیلتر و پاکسازی فن داخلی
صدای سوت کولر گازی نشتی گاز مبرد یا مشکل در اتصالات یافتن نشتی با کف صابون و شارژ گاز
صدای پنل داخلی اسپیلت کولر گازی خرابی دمپر، پوسیدگی فوم، یا برخورد پره با قاب بازدید پنل و تعویض قطعات پوسیده یا معیوب
صدای کولر گازی بعد از خاموش شدن انبساط یا انقباض قطعات، ترک خوردن یخ ها بازبینی برد کنترل، لوله درین و رفع یخ زدگی
صدای کولر گازی بعد از روشن شدن راه اندازی سخت کمپرسور، خازن ضعیف یا لرزش بررسی خازن، لرزه گیر و تراز بودن یونیت
صدای کمپرسور کولر گازی خرابی لرزه گیر کمپرسور، فشار بالا یا پایین گاز، مشکل داخلی موتور تست کمپرسور، خازن و فشار گاز توسط تعمیرکار

بررسی علت انواع صدای کولر گازی و راه حل فوری رفع آن

در این بخش، صداهای رایج کولر گازی را بررسی می کنیم و راه حل فوری برای هرکدام ارائه می دهیم تا بتوانید سریع تر مشکل را شناسایی و برطرف کنید.

علت صدای جیرجیر کولر گازی چیست؟

صدای جیرجیر معمولاً از بخش فن داخلی یا بیرونی کولر گازی شنیده می شود و نشان دهنده اصطکاک غیرطبیعی بین قطعات متحرک است. رایج ترین علت آن خرابی یا خشک شدن بلبرینگ موتور فن است. همچنین اگر فن بیرونی در یونیت خارجی به درستی روانکاری نشده باشد یا گردوغبار زیادی اطراف محور چرخشش جمع شده باشد، صدای جیرجیر ایجاد می شود.

روش حل مشکل:

  1. ابتدا برق دستگاه را کاملاً قطع کنید.
  2. قاب جلویی پنل داخلی را باز کرده و فیلتر را بردارید.
  3. با باز کردن پیچ های پنل، به فن داخلی دسترسی خواهید داشت.
  4. در صورت وجود گرد و خاک زیاد، از یک دمنده هوا یا جاروبرقی استفاده کنید تا فن را تمیز کنید.
  5. با یک روغن مخصوص بلبرینگ (مثل اسپری WD-40)، محل محور فن را روغن کاری کنید.
  6. اگر صدای جیرجیر از یونیت خارجی است، باید فن کندانسور را باز کرده و بلبرینگ آن را بررسی کنید.
  7. در صورت خرابی بلبرینگ یا لرزش زیاد، موتور فن باید تعویض شود.

علت صدای تق تق کولر گازی هنگام کار

صدای تق تق یا ضربه های خفیف معمولاً در اثر شل بودن پیچ های یونیت داخلی، قاب جلویی یا تماس پره های فن با بدنه به وجود می آید. اگر کولر گازی به درستی نصب نشده باشد یا دستگاه تراز نباشد، لرزش آن می تواند باعث تولید چنین صدایی شود. همچنین ممکن است اجسام کوچکی مانند مداد، درپوش سیم یا تکه ای از فوم در مسیر فن گیر کرده باشند و موجب برخورد مکرر پره ها با آن ها شوند که در نتیجه صدای تق تق ایجاد می شود.

روش حل مشکل:

  1. دستگاه را خاموش و از برق بکشید.
  2. بررسی کنید که یونیت داخلی به درستی روی براکت نصب شده باشد و شل نشده باشد.
  3. با باز کردن پنل جلویی، مطمئن شوید که فن داخلی آزادانه می چرخد و چیزی با آن برخورد نمی کند.
  4. پیچ های قاب را بررسی و در صورت نیاز محکم کنید.
  5. در یونیت خارجی، مطمئن شوید که پره های فن بیرونی با بدنه برخورد ندارند و هیچ جسمی در مسیرشان نیست.
  6. با چرخاندن دستی پره فن، صدای برخورد را چک کنید.
  7. اگر صدای تق تق از کمپرسور باشد، احتمال خرابی لرزه گیرهای کمپرسور وجود دارد.

علت صدای وزوز کولر گازی

صدای وزوز مداوم یکی از نشانه های شایع خرابی خازن است. این صدا معمولاً از یونیت خارجی و در اطراف کمپرسور شنیده می شود. همچنین اگر برد دستگاه دچار خرابی در رله ها یا اتصالات برق شده باشد، ممکن است صدای وزوز شبیه جرقه الکتریکی یا لرزش خفیف تولید شود. در موارد دیگر، اگر کمپرسور به سختی راه اندازی شود یا نیم سوز باشد، این صدا به صورت ثابت شنیده می شود.

روش حل مشکل:

  • برق کولر گازی را کاملاً قطع کنید.
  • پنل بیرونی یونیت خارجی را باز کنید.
  • خازن را با استفاده از مولتی متر در حالت تست ظرفیت (µF) بررسی کنید.
  • اگر مقدار خوانده شده کمتر از مقدار روی بدنه خازن باشد، باید تعویض شود.
  • اتصالات برق روی برد کنترل را بررسی و در صورت سوختگی یا داغی، آن را تعویض یا تعمیر کنید.
  • اگر کمپرسور نیم سوز باشد، برای جلوگیری از سوختگی کامل باید با تکنسین تماس بگیرید.

دیگر مقالات مجله تعمیر با تو: علت کم شدن پرتاب باد کولر گازی

صدای چکه، شرشر یا قل قل در کولر گازی

شنیدن صدای چکه یا قل قل از کولر گازی اغلب نشان دهنده مشکل در تخلیه آب یا حرکت غیرطبیعی گاز مبرد در لوله ها است. اگر لوله درین گرفته شده باشد، آب در داخل پنل جمع شده و در لحظه تخلیه به صورت صدای “قل قل” یا “شرشر” شنیده می شود. همچنین اگر مقدار گاز زیاد باشد یا هوا وارد مدار شده باشد، حرکت گاز با صداهای عجیب همراه است.

روش حل مشکل:

  1. برق دستگاه را خاموش کنید و قاب جلویی را باز نمایید.
  2. مسیر لوله درین (تخلیه آب) را از پایین پنل بررسی کنید. اگر گرفتگی دارد، با دمنده هوا یا شلنگ آب تمیزش کنید.
  3. مسیر لوله درین بیرونی را نیز بررسی کنید تا مسدود نشده باشد.
  4. اگر صدا از داخل لوله های گاز می آید، احتمال ورود هوا یا افزایش فشار گاز وجود دارد.
  5. این حالت نیاز به تخلیه مدار، وکیوم کامل و شارژ مجدد گاز توسط تعمیرکار دارد.

علت صدای سوت کولر گازی

صدای سوت در کولر گازی معمولاً نشانه وجود نشتی گاز مبرد در یکی از اتصالات یا لوله هاست. این صدا اغلب به صورت ممتد، ضعیف و شبیه عبور باد فشرده از یک سوراخ کوچک شنیده می شود. نشتی گاز معمولاً در اتصالات لوله های مسی، محل جوش یا مهره های شیر سرویس اتفاق می افتد. گاهی این صدا از داخل پنل شنیده می شود که به دلیل اختلال در فشار داخلی مدار گاز یا نشتی های پنهان است.

روش حل مشکل:

  • ابتدا برق دستگاه را از فیوز اصلی قطع کنید.
  • اگر صدا از یونیت داخلی می آید، پنل جلویی را باز کرده و به صدای خروجی از کویل ها یا پشت اواپراتور گوش دهید.
  • در صورت شنیدن صدای سوت از یونیت خارجی، اطراف شیر سرویس، لوله های مسی یا فیلتر درایر را بررسی کنید.
  • برای اطمینان، از کف صابون روی اتصالات استفاده کنید. اگر گاز نشتی داشته باشد، حباب ایجاد می شود.
  • اگر محل نشتی مشخص شد، باید توسط تعمیرکار جوشکاری یا تعویض اتصالات انجام شود.
  • پس از رفع نشتی، سیستم باید وکیوم کامل شود و مجدداً با گاز R410 یا R22 (بسته به مدل) شارژ شود.

علت صدای باد در پنل داخلی کولر گازی

علت صدای باد در پنل داخلی کولر گازی

صدای بیش از حد باد که از پنل داخلی شنیده می شود، اغلب ناشی از انسداد در مسیر عبور هوا یا خرابی در تنظیمات دمپر (در مدل های پیشرفته تر) است. اگر فیلتر هوای دستگاه کثیف باشد، جریان هوا به سختی عبور می کند و صدایی شبیه وزش باد شدید به گوش می رسد. همچنین، اگر فن سرعت بالا کار کند ولی مسیر خروجی تنگ باشد، صدای غیرعادی ایجاد می شود.

روش حل مشکل:

  1. دستگاه را خاموش و برق را قطع کنید.
  2. قاب جلویی را باز کرده و فیلترهای هوا را خارج کنید. فیلترها در بالای پنل و به صورت کشویی قرار دارند.
  3. فیلترها را با آب ولرم و مایع شوینده ملایم بشویید و کامل خشک کنید.
  4. به پره های دمنده (فن داخلی) که در قسمت زیرین پنل قرار دارند، دقت کنید. اگر پره ها جرم یا گردوغبار گرفته باشند، باید با دستمال خشک یا اسپری هوا تمیز شوند.
  5. اطمینان حاصل کنید که هیچ جسم خارجی جلوی خروجی هوا یا دمپرها را مسدود نکرده است.
  6. در مدل های هوشمند، سرعت فن را از روی ریموت کنترل کاهش دهید تا صدای باد طبیعی تر شود.

صدای پنل داخلی اسپلیت کولر گازی

اگر پنل داخلی اسپلیت هنگام کار صداهای تق تق یا خش خش تولید می کند، معمولاً به دلیل شل بودن قاب، تاب برداشتن درب پنل، یا خرابی دمپر تنظیم باد است. گاهی اوقات هم پره های دمنده به دلیل جرم زیاد یا اختلال در موتور فن صدای غیرعادی تولید می کنند.

روش حل مشکل:

  1. دستگاه را خاموش کنید و برق آن را قطع نمایید.
  2. قاب جلویی را باز کرده و بررسی کنید که تمام گیره ها و خارهای پلاستیکی در جای خود محکم باشند.
  3. اگر صدای برخورد یا خش خش از فن است، پره ها را با دست بچرخانید و بررسی کنید آیا با چیزی برخورد می کنند یا نه.
  4. با دمنده هوا یا دستمال تمیز، جرم روی فن را پاک کنید.
  5. در صورتی که صدای منبع آن موتور دمپر باشد (در مدل های دارای Swing یا Air Direction)، دمپر را جدا کرده و موتور آن را تست کنید.
  6. در صورت خرابی، موتور دمپر باید تعویض شود که در گوشه پایین سمت راست پنل نصب شده است.

صدای کولر گازی بعد از خاموش شدن

شنیدن صدای ترک، چکه یا انقباض بعد از خاموش شدن کولر گازی کاملاً طبیعی است؛ این صدا در اثر انبساط و انقباض فلزات، ذوب شدن یخ، یا تخلیه آب جمع شده در دستگاه ایجاد می شود. اما اگر صدا بیش از حد بلند یا طولانی باشد، ممکن است ایراد از مسیر تخلیه آب، وجود یخ زدگی شدید یا خرابی تایمر برد باشد.

روش حل مشکل:

  1. بعد از خاموش شدن، به پنل گوش دهید. اگر صدا شبیه “ترق ترق” باشد، احتمالاً از انبساط بدنه است و جای نگرانی نیست.
  2. اگر صدای چکه یا آبریزش از داخل دستگاه شنیده می شود، لوله درین (تخلیه) را بررسی کنید.
  3. قاب پایین پنل را باز کرده و مسیر شیلنگ خروجی آب را دنبال کنید. در صورت انسداد، آن را با دمنده هوا یا آب پرفشار تمیز کنید.
  4. وجود یخ زیاد در اواپراتور می تواند باعث ذوب شدن با صدای زیاد شود؛ در این صورت، فیلتر هوا یا سنسور دما را بررسی کنید.
  5. اگر صدا از برد کنترل است و خاموش شدن دستگاه با صدای کلیک زیاد همراه است، احتمال خرابی رله یا تایمر وجود دارد.

علت صدای کولر گازی بعد از روشن شدن

علت صدای کولر گازی بعد از روشن شدن

اگر بلافاصله بعد از روشن شدن کولر گازی، صدایی شبیه تقه، لرزش ناگهانی یا وزوز شنیده می شود، معمولاً مشکل مربوط به کمپرسور، خازن راه انداز یا فن ها است. وقتی دستگاه استارت می زند، کمپرسور فشار زیادی را تحمل می کند. اگر خازن ضعیف یا خراب شده باشد، موتور کمپرسور با سختی روشن شده و صدا تولید می کند. گاهی اوقات هم پایه های کمپرسور یا فن یونیت خارجی شل شده و با شروع کار دستگاه، لرزش ایجاد می کنند.

روش حل مشکل:

  1. دستگاه را خاموش و برق اصلی را قطع کنید.
  2. قاب یونیت خارجی (کندانسور) را باز کنید. معمولاً با ۴ الی ۶ پیچ در کنار دستگاه مهار شده است.
  3. به کمپرسور که در مرکز یا گوشه پایین یونیت خارجی قرار دارد نگاه کنید. کمپرسور یک استوانه فلزی بزرگ است که لرزه گیرهایی لاستیکی در زیر آن نصب شده اند.
  4. لرزه گیرها را از نظر پارگی یا خشک شدگی بررسی کنید. اگر فرسوده بودند، حتماً تعویض شوند.
  5. خازن کمپرسور معمولاً در محفظه کنار کمپرسور قرار دارد. با مولتی متر در حالت µF تست کنید. اگر ظرفیت پایین آمده باشد یا بدنه آن باد کرده باشد، حتماً تعویض شود.
  6. اگر صدای ضربه همچنان باقی است، باید فن بیرونی هم بررسی شود. ممکن است پره های فن با قاب برخورد داشته باشند.
  7. در صورت ادامه مشکل، احتمال نیم سوز شدن کمپرسور وجود دارد که نیاز به تست آمپراژ توسط تعمیرکار دارد.

علت صدای کمپرسور کولر گازی چیست؟

کمپرسور قلب سیستم کولر گازی است و طبیعی ست که در حین کار صدای یکنواختی تولید کند، اما اگر این صدا غیرعادی، بلند یا همراه با لرزش باشد نشانه ای از ایراد فنی است. رایج ترین دلایل شامل: خرابی لرزه گیرها، فشار زیاد یا کم گاز، خرابی داخلی موتور کمپرسور یا مشکل در رله استارت است.

روش حل مشکل:

  1. قبل از هر اقدامی، برق اصلی کولر را کاملاً قطع کنید.
  2. قاب یونیت خارجی را باز کنید تا به کمپرسور دسترسی پیدا کنید.
  3. لرزه گیرهای پلاستیکی زیر کمپرسور را بررسی کنید. اگر خشک یا پاره شده اند، حتماً تعویض شوند تا لرزش و صدا کاهش یابد.
  4. فشار گاز باید با استفاده از گیج منوفیلد توسط تعمیرکار بررسی شود. اگر فشار گاز خارج از محدوده استاندارد باشد، کمپرسور درگیر می شود و صدای زیادی تولید می کند.
  5. سیم های متصل به کمپرسور و رله استارت را بررسی کنید. اگر سوختگی یا داغی دیده می شود، باید تعویض یا لحیم مجدد انجام شود.
  6. کمپرسور را روشن کرده و با آمپرمتر جریان مصرفی را اندازه گیری کنید. مصرف غیر عادی نشانه نیم سوز بودن یا خرابی داخلی است.
  7. در صورت تایید خرابی کمپرسور، بهترین راه تعویض آن است، چون تعمیر کمپرسور معمولاً دوام زیادی ندارد.

اگر شما هم به دنبال یادگیری و رفع مشکلات کولر گازی بدون هزینه های اضافی هستید، حتماً سایر مطالب آموزش رایگان تعمیر کولر گازی در مجله تعمیر با تو را دنبال کنید. گام به گام تا حرفه ای شدن همراه شما هستیم.

سوالات متداول درباره علت صدای غیرطبیعی کولر گازی

آیا صدای کولر گازی در هنگام استارت طبیعی است؟

در برخی مدل ها، شنیدن صدای ملایم هنگام روشن شدن به دلیل استارت کمپرسور یا فن طبیعی است. اما اگر صدا شدید، جیغ مانند یا همراه با لرزش باشد، احتمال خرابی خازن یا کمپرسور وجود دارد.

اگر کولر گازی جدید باشد ولی صدا داشته باشد، چه باید کرد؟

در کولرهای تازه نصب شده، اگر صدا وجود دارد، احتمالاً دستگاه به درستی تراز یا نصب نشده است یا لوله ها به دیوار یا پنل برخوردارند. در این موارد بهتر است نصب بررسی شود.

آیا تمام صداهای کولر گازی نیاز به تعمیر دارند؟

خیر، برخی صداها مانند انبساط و انقباض لوله ها یا صدای خفیف جریان گاز در زمان روشن شدن طبیعی هستند. اما اگر صدا تکراری، شدید یا همراه با اختلال در عملکرد باشد، بررسی فوری نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران